Sølvmedalje og legat til tømrer

En tagkvist med tag og toilet skaffede Markus Lund Pheiffer sølvmedalje og rejselegat

Af Niels Møller-Madsen. Foto: Redaktionen

Hvis der skal kvist på huset og måske også med vådrum i form af et bad og toilet, – så er det nok en god ide at kalde på Markus Kenn Lund Pheiffer fra BMT Byg A/S, da hans svendeprøve omhandlede denne disciplin.

En opgave som Markus løste på NEXT uddannelser i København til topkarakter og som blev belønnet med Håndværkerforeningens sølvmedalje og et legat på 7.500 kroner fra Københavns Tømrerlaugs lærlinge og uddannelsesfond.

Markus startede som tømrerlærling på en læreplads i et lokalt tømrerfirma, som desværre gik konkurs, men han var heldig at kunne færdiggøre uddannelsen som tømrer hos BMT Byg A/S på Kirstinehøj, hvor han stadig er ansat som svend.

Markus har altid boet i Tårnby, har gået på Løjtegårdsskolen og dyrket håndbold i Tårnby Håndbold Klub. Det er en aktivitet, der både har bragt ham tæt på ungdomslandshold i håndbold og inspireret ham til at tage et år på håndbold-idrætsefterskolen i Haslev.

Markus har kæreste i Tårnby og drømmen er på sigt at være selvstændig og starte sit eget tømrerfirma her; en drøm der kan videreføre familiens håndværkertraditioner.

Efter medaljeceremonien på Københavns Rådhus fortalte Markus, at han håber at den gamle tradition med medaljer og kongelige håndtryk kan inspirere andre der overvejer en uddannelse som håndværker.

Nyhedsbrev:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev ved at udfylde formularen herunder. Nyhedsbrevet udkommer cirka en gang om måneden.