Installationsfirmaet Henrik W. Hansen med adresse på Englandsvej kan nu bryste sig af, at være det VVS-firma i Københavns området, hvor flest ansatte har modtaget en sølvmedalje
Af Niels Møller-Madsen. Foto: TEC – Technical Education Copenhagen
Den første modtog stifter og ejer af firmaet Henrik W. Hansen selv som nittenårig i 1997. Den næste sølvmedalje modtog firmaets første lærling Nicklas, for omkring 10 år siden.
Den fjerde og seneste sølvmedalje til firmaets lærlinge blev hentet hjem i år af David Khorami.
David, 24 år, fortæller, at tanken om en en læreplads hos Henrik W. Hansen, opstod efter et længerevarende fritidsjob hos Foot Locker på Strøget i centrum af København. Tilfældigt kom David på besøg hos Henrik W. Hansen og her blev han interesseret i håndværket i VVS-faget og kom i lære.
Indtil David var ni år boede han sammen med sine forældre i Jylland, men for 15 år siden flyttede familien til Sjælland og senere til Amager, hvor de stadig bor.
Davids folkeskoletid var på Landsbyskolen på Engvej, efterfulgt af en afgangseksamen fra Københavns Gymnasium. I dag bor han alene i en ejerlejlighed i Tårnby, ikke langt fra arbejdspladsen, men han håber at kæresten vil flytte sammen med ham, da han efter sommerferien starter på uddannelsen som maskinmester og skal på SU (Statens Uddannelsesstøtte), en ydelse der er betydelig lavere end en svendeløn.
Medaljen kom ikke af sig selv
David har bevist, at det ikke kun er hovedet, der er godt skruet på, men også hænderne, og som mester Henrik siger:
– En sølvmedalje i forbindelse med svendeprøven kommer ikke af sig selv.
Davids svendeprøve blev gennemført på TEC – Technical Education Copenhagen i Gladsaxe og bestod i at montere og udføre en direkte fjernvarme installation i sorte rør (jernrør der skrues sammen med pakgarn og paksalve).